Nyheter

October 31, 2023

FIFA-EA Sports Partnership: A Cautionary Tale of Negotiations and Consequences

Viktor Johansson
WriterViktor JohanssonWriter
ResearcherMatteo BianchiResearcher

För 30 år sedan ingick FIFA, den högsta myndigheten inom global sport, ett licensavtal med ett ungt sportspelsföretag, EA Sports. Detta partnerskap födde en av de mest framgångsrika videospelsserierna i historien, FIFA fotboll/fotboll. Genom åren har spelet sålt över 10 miljoner enheter över hela världen och har blivit synonymt med namnet och berömmelsen för FIFA och dess evenemang.

FIFA-EA Sports Partnership: A Cautionary Tale of Negotiations and Consequences

Förhandlingsspelet

Nyligen, när det var dags att förnya sitt avtal, hamnade FIFA och EA Sports i oenighet om avgifter. FIFA begärde att dubbla avgiften från $150 miljoner till $300 miljoner, men EA Sports vägrade att vika sig. Båda parter stod på sitt, vilket resulterade i att FIFA gick bort från partnerskapet.

EA Sports FC 24: Det nya FIFA-spelet

Oavskräckta i slutet av deras 30-åriga förhållande, lanserade EA Sports sin senaste fotbollsspelsutgåva som EA Sports FC 24. Trots att det inte bar FIFA-namnet fick spelet snabbt trovärdighet med närvaron av Manchester Citys superstjärna Erling Haaland på omslaget. Spelare, både inom sporten och fotbollsspelserien, kände igen EA Sports FC 24 som det nya FIFA-spelet.

FIFAs misstag

FIFA:s arrogans att anta att EA Sports skulle backa först visade sig vara ett kostsamt misstag. EA Sports har ett starkt rykte inom sportspelvärlden, efter att ha levererat fotbollsspel i toppklass i tre decennier. Deras portfölj inkluderar titlar som Madden NFL fotboll, NHL hockey, NBA LIVE basket, NCAA Football, Tiger Woods PGA TOUR golf och UFC. Spelare är lojala mot EA Sports, och FIFA-etiketten har liten betydelse för dem.

Nedfallet

Att förlora FIFA-etiketten kan faktiskt fungera till EA Sports fördel. FIFA har ställts inför många skandaler och kontroverser genom åren, vilket har skadat dess rykte bland fotbollsfans. Från korruptionsanklagelser till tvivelaktiga sponsringsbeslut har FIFA visat en bristande förståelse och koppling till sin fanbas. Som ett resultat har fotbollsfans anammat det nya EA Sports FC 24-spelet, vilket lämnar FIFA tomhänt och med en inkomstförlust på 150 miljoner dollar.

Hämtmat

FIFA och EA Sports partnerskap fungerar som en varnande berättelse om förhandlingar och konsekvenser. Det belyser vikten av ömsesidig överenskommelse och förståelse i affärsrelationer. FIFA:s misslyckande med att erkänna EA Sports värde och fotbollsfansens förändrade känslor har kostat dem dyrt. Som organisationer är det avgörande att anpassa sig och lyssna till din publiks behov och preferenser för att behålla framgång och relevans.

About the author
Viktor Johansson
Viktor Johansson
About

Viktor Johansson, en dynamisk 25-årig svensk, kombinerar skickligt sin fascination för onlinecasinon med sin expertis inom svensk lokalisering, och skapar underhållande casinoguider skräddarsydda för den svenska marknaden.

Send email
More posts by Viktor Johansson
ThunderPick
Bonus $2 000

Senaste nytt

Dyk in i spänningen: Keenelands kommande Doubledogdare Stakes-val
2024-04-18

Dyk in i spänningen: Keenelands kommande Doubledogdare Stakes-val

Nyheter