Super Bowl

NFL lanserades först 1920, men inget Super Bowl-evenemang hölls förrän fyra decennier senare. En grupp affärsmän försökte skaffa fotbollsfranchises 1960, men de tog aldrig över NFL. Istället grundade de AFL: American Football League. Under de närmaste åren tävlade AFL och NFL om spelare och fans. Men grundarna kom till enighet 1970 och slog ihop ligorna.

Det var den 15 januari 1967 när det första Super Bowl-evenemanget ägde rum, med Kansas City Chiefs från AFL och Green Bay Packers från NFL. På den tiden såldes biljetter för i genomsnitt $12 och spelet lockade omkring 61 000 fans. Packers vann mot Chiefs med 35–10. Värd på Memorial Coliseum, betraktades det som AFL-NFL World Championship Game och sändes av NBC och CBS. Senare ändrades namnet till Super Bowl.

Säsong II och därefter

1968 besegrade Packers Oakland Raiders i Super Bowl II med 33-14. I många ögon kunde AFL-mästarna inte slå NFL:s bästa. I en av de största upprördheterna besegrade New York Jets, AFL-mästarna, Baltimore Colts (NFL), med 16-7 1969. Super Bowls popularitet fortsatte att växa efter sammanslagningen mellan AFL och NFL. Tre lag, Dallas Cowboys, Miami Dolphins och Pittsburgh Steelers, dominerade scenen på 70-talet.

Under hela Super Bowls historia har reklamannonser i halvtid varit en stor attraktion. Till en början innehöll sådan underhållning astronauter, militärövningar och marschorkestrar. Med tiden har det förändrats dramatiskt, där artister som popstjärnor, rockband och Broadway-sångare har inkluderats.

På grund av detta är Super Bowl-reklamen den dyraste bland tv-sända sportmästerskap i USA. Till exempel kostade en 30-sekunders annons nästan 5 miljoner dollar 2016.

Om amerikansk fotbollVarför är Super Bowl populär?Hur man satsar på Super Bowl
Om amerikansk fotboll

Om amerikansk fotboll

Den professionella Amerikansk fotboll ligan är etablerad uteslutande av en 32-lags NFL-National Football League. Mer än 50 % av alla amerikanska tv-hushåll tittar på NFL:s mästerskapsmatch, Super Bowl.

I USA kommer Super Bowl Sunday på andra plats efter Thanksgiving Day när det gäller matkonsumtion. Annonsörer är förbjudna att använda termen Super Bowl i marknadsföringssyfte. Som ett resultat hittar företag vanligtvis kreativa sätt att hänvisa till det, till exempel Big Game.

Super Bowl identifieras med romerska siffror eftersom fotbollssäsongen varar i två kalenderår. Lokalen kan dock ändras varje år. För att hedra Green Bay Packers tränare Vince Lombardi, som erövrade de två första Super Bowls, tilldelas mästerskapslaget Vince Lombardi Trophy.

Lag

Endast ett lag har vunnit en Super Bowl på sin hemmaarena: Tampa Bay i Super Bowl LV. Det har blivit sex Super Bowl-segrar för både New England Patriots och Pittsburgh Steelers, som är flest av alla lag. San Francisco 49ers och Dallas Cowboys har båda vunnit fem matcher.

Efter att ha förlorat fem Super Bowl vardera delar New England Patriots och Denver Broncos rekordet för flest Super Bowl-förluster. Patriots har dykt upp i 11 Super Bowls, fler än något annat lag. Några lag, som Cleveland Browns, Jacksonville Jaguars, Houston Texans och Detroit Lions, har ännu inte deltagit i Super Bowl.

Om amerikansk fotboll
Varför är Super Bowl populär?

Varför är Super Bowl populär?

Efter legaliseringen av webbsidor för sportbetting online i mer än 50 % av USA:s delstater nådde Super Bowl vadslagning rekordnivåer 2021. Att satsa på sportturneringar online är lika enkelt som att öppna en app på en smartphone. Miljontals människor placerar sina satsningar online på mobilanpassade sportsbooks.

Det handlar dock inte bara om vinster för sportspeloperatörer. De investerar så mycket i marknadsföring för att rikta in sig på det växande antalet sportfans som aldrig missar matchups mellan till exempel Cincinnati Bengals och Los Angeles Rams.

Bookmakermarknadsföring växer för varje dag, och den plötsliga legaliseringen av sportvadslagning i landet har gjort det möjligt för bookmakers att registrera en enorm kundbas. Super Bowl 56 är den senaste chansen för spelleverantörer att sälja sig själva till ivrig tippare.

I ett försök att konkurrera om kunderna erbjuder bookies oemotståndliga kampanjer i form av bonusar. Tillgången till gratisspel, demospel och ytterligare krediter för vadslagning på sportligor har också bidragit till spelets popularitet.

Varför är Super Bowl populär?
Hur man satsar på Super Bowl

Hur man satsar på Super Bowl

När Super Bowl-säsongen närmar sig tillkännages de två första lagen och sportsbooks börjar släppa sina rader. Dessa linjer är inte fasta eller slutgiltiga. Sportspeloperatörer tillhandahåller allt möjligt satsningsalternativ och fördela odds för listan över sportturneringar.

Oddsen för att vinna superbowl kan ändras tills precis innan ett event startar. När oddsen är satta till ett bättre pris, är det lämpligt att ta dem omedelbart innan linjen flyttas.

Typer av satsningar

Det finns många sätt att satsa på Super Bowl:

  • Den totala sammanlagda poängen
  • Vilket lag vinner matchen (Moneyline)
  • Laget som täcker poängspridningen
  • Underhållande rekvisita
  • Flera satsningar på en kupong (Parlays)

Spelare kan antingen satsa på nästa NFL-evenemang eller satsa allt eftersom spelet utvecklas (betting i spel eller live). Moneyline är den mest populära typen av fotbollssatsning. Spelare behöver helt enkelt välja ett lag som kommer att vinna i Super Bowl.

Den raka insatsen baseras på NFL-odds. Hos vilken trovärdig onlinebookie som helst markeras Superbowl-oddsen som Cincinnati Bengals +105, Los Angeles Rams -115, och så vidare. Det negativa tecknet (-) används alltid för favoriter, medan det positiva tecknet (+) alltid tilldelas underdogs.

En av ögonblicket Betalningsmetoder på online sportsbooks är kryptovaluta. Uttag kan ta ett tag, speciellt när varje vinnare försöker ta ut pengar. Viktigast av allt, spelare får inte satsa mer än de har råd att förlora. Det är tillrådligt att satsa små belopp flera gånger än att satsa ner en ansenlig summa samtidigt.

Hur man satsar på Super Bowl