Satsa pÄ Super Bowl online
Topp kasinon
Historien om Super Bowl
NFL lanserades först 1920, men inget Super Bowl-evenemang hölls förrÀn fyra decennier senare. En grupp affÀrsmÀn försökte skaffa fotbollsfranchises 1960, men de tog aldrig över NFL. IstÀllet grundade de AFL: American Football League. Under de nÀrmaste Ären tÀvlade AFL och NFL om spelare och fans. Men grundarna kom till enighet 1970 och slog ihop ligorna.
Det var den 15 januari 1967 nĂ€r det första Super Bowl-evenemanget Ă€gde rum, med Kansas City Chiefs frĂ„n AFL och Green Bay Packers frĂ„n NFL. PĂ„ den tiden sĂ„ldes biljetter för i genomsnitt $12 och spelet lockade omkring 61 000 fans. Packers vann mot Chiefs med 35â10. VĂ€rd pĂ„ Memorial Coliseum, betraktades det som AFL-NFL World Championship Game och sĂ€ndes av NBC och CBS. Senare Ă€ndrades namnet till Super Bowl.
SÀsong II och dÀrefter
1968 besegrade Packers Oakland Raiders i Super Bowl II med 33-14. I mÄnga ögon kunde AFL-mÀstarna inte slÄ NFL:s bÀsta. I en av de största upprördheterna besegrade New York Jets, AFL-mÀstarna, Baltimore Colts (NFL), med 16-7 1969. Super Bowls popularitet fortsatte att vÀxa efter sammanslagningen mellan AFL och NFL. Tre lag, Dallas Cowboys, Miami Dolphins och Pittsburgh Steelers, dominerade scenen pÄ 70-talet.
Under hela Super Bowls historia har reklamannonser i halvtid varit en stor attraktion. Till en början innehöll sÄdan underhÄllning astronauter, militÀrövningar och marschorkestrar. Med tiden har det förÀndrats dramatiskt, dÀr artister som popstjÀrnor, rockband och Broadway-sÄngare har inkluderats.
PÄ grund av detta Àr Super Bowl-reklamen den dyraste bland tv-sÀnda sportmÀsterskap i USA. Till exempel kostade en 30-sekunders annons nÀstan 5 miljoner dollar 2016.
Om amerikansk fotboll
Den professionella Amerikansk fotboll ligan Àr etablerad uteslutande av en 32-lags NFL-National Football League. Mer Àn 50 % av alla amerikanska tv-hushÄll tittar pÄ NFL:s mÀsterskapsmatch, Super Bowl.
I USA kommer Super Bowl Sunday pÄ andra plats efter Thanksgiving Day nÀr det gÀller matkonsumtion. Annonsörer Àr förbjudna att anvÀnda termen Super Bowl i marknadsföringssyfte. Som ett resultat hittar företag vanligtvis kreativa sÀtt att hÀnvisa till det, till exempel Big Game.
Super Bowl identifieras med romerska siffror eftersom fotbollssÀsongen varar i tvÄ kalenderÄr. Lokalen kan dock Àndras varje Är. För att hedra Green Bay Packers trÀnare Vince Lombardi, som erövrade de tvÄ första Super Bowls, tilldelas mÀsterskapslaget Vince Lombardi Trophy.
Lag
Endast ett lag har vunnit en Super Bowl pÄ sin hemmaarena: Tampa Bay i Super Bowl LV. Det har blivit sex Super Bowl-segrar för bÄde New England Patriots och Pittsburgh Steelers, som Àr flest av alla lag. San Francisco 49ers och Dallas Cowboys har bÄda vunnit fem matcher.
Efter att ha förlorat fem Super Bowl vardera delar New England Patriots och Denver Broncos rekordet för flest Super Bowl-förluster. Patriots har dykt upp i 11 Super Bowls, fler Àn nÄgot annat lag. NÄgra lag, som Cleveland Browns, Jacksonville Jaguars, Houston Texans och Detroit Lions, har Ànnu inte deltagit i Super Bowl.
Varför Àr Super Bowl populÀr?
Efter legaliseringen av webbsidor för sportbetting online i mer Àn 50 % av USA:s delstater nÄdde Super Bowl vadslagning rekordnivÄer 2021. Att satsa pÄ sportturneringar online Àr lika enkelt som att öppna en app pÄ en smartphone. Miljontals mÀnniskor placerar sina satsningar online pÄ mobilanpassade sportsbooks.
Det handlar dock inte bara om vinster för sportspeloperatörer. De investerar sÄ mycket i marknadsföring för att rikta in sig pÄ det vÀxande antalet sportfans som aldrig missar matchups mellan till exempel Cincinnati Bengals och Los Angeles Rams.
Bookmakermarknadsföring vÀxer för varje dag, och den plötsliga legaliseringen av sportvadslagning i landet har gjort det möjligt för bookmakers att registrera en enorm kundbas. Super Bowl 56 Àr den senaste chansen för spelleverantörer att sÀlja sig sjÀlva till ivrig tippare.
I ett försök att konkurrera om kunderna erbjuder bookies oemotstÄndliga kampanjer i form av bonusar. TillgÄngen till gratisspel, demospel och ytterligare krediter för vadslagning pÄ sportligor har ocksÄ bidragit till spelets popularitet.
Hur man satsar pÄ Super Bowl
NÀr Super Bowl-sÀsongen nÀrmar sig tillkÀnnages de tvÄ första lagen och sportsbooks börjar slÀppa sina rader. Dessa linjer Àr inte fasta eller slutgiltiga. Sportspeloperatörer tillhandahÄller allt möjligt satsningsalternativ och fördela odds för listan över sportturneringar.
Oddsen för att vinna superbowl kan Àndras tills precis innan ett event startar. NÀr oddsen Àr satta till ett bÀttre pris, Àr det lÀmpligt att ta dem omedelbart innan linjen flyttas.
Typer av satsningar
Det finns mÄnga sÀtt att satsa pÄ Super Bowl:
- Den totala sammanlagda poÀngen
- Vilket lag vinner matchen (Moneyline)
- Laget som tÀcker poÀngspridningen
- UnderhÄllande rekvisita
- Flera satsningar pÄ en kupong (Parlays)
Spelare kan antingen satsa pÄ nÀsta NFL-evenemang eller satsa allt eftersom spelet utvecklas (betting i spel eller live). Moneyline Àr den mest populÀra typen av fotbollssatsning. Spelare behöver helt enkelt vÀlja ett lag som kommer att vinna i Super Bowl.
Den raka insatsen baseras pÄ NFL-odds. Hos vilken trovÀrdig onlinebookie som helst markeras Superbowl-oddsen som Cincinnati Bengals +105, Los Angeles Rams -115, och sÄ vidare. Det negativa tecknet (-) anvÀnds alltid för favoriter, medan det positiva tecknet (+) alltid tilldelas underdogs.
En av ögonblicket Betalningsmetoder pÄ online sportsbooks Àr kryptovaluta. Uttag kan ta ett tag, speciellt nÀr varje vinnare försöker ta ut pengar. Viktigast av allt, spelare fÄr inte satsa mer Àn de har rÄd att förlora. Det Àr tillrÄdligt att satsa smÄ belopp flera gÄnger Àn att satsa ner en ansenlig summa samtidigt.